برنج سرلاشه فریدونکنار

برنج سرلاشه فریدونکنار


 

برنج سرلاشه فریدونکنار یکی از مرغوب ترین و خوش‌طعم ترین برنج های ایران می‌باشد. کشاورزی که این محصول را کشف کرد یوسف هاشمی نام داشت.

برنج سرلاشه فریدونکنار عطر و شکل ظاهری برنج هاشمی را دارد. از این رو آن را برنج هاشمی می نامند. دانه های آن قد بلند، لاغر و استخوانی هستند.

تمامی برنج ها سرلاشه دارند. اما دلیل استقبال بیشتر از سرلاشه برنج هاشمی یا برنج طارم فریدونکنار عطر و طعم آن ها می‌باشد.

 

خرید برنج سرلاشه هاشمی فریدونکنار

برنج سرلاشه به چه برنجی گفته می شود؟

پس از اینکه شالی وارد کارخانه شالیکوبی می شود، مراحل متعددی را طی می‌کند. این مراحل عبارتند از: الک کردن، گرفتن گرد و غبار، گرفتن پوست اضافه برروی آن .

برنج هنگام انبار داری و حمل و نقل به سمت کارخانه دچار شکستگی می شود. برای جدا کردن برنج سالم از برنج های شکسته آن ها را الک می کنند.

دانه هایی که از الک رد می شوند یا یک سوم برنج شکسته شده اند یا از نیمه آن. برنجی که از یک سوم شکسته شده سرلاشه و برنجی که از نیمه شکسته شده برنج نیم دانه نامیده می شود.

این برنج ها جزء ضایعات برنج محسوب می شوند. به کارخانه برنج سرلاشه برده می شوند تا از برنج های نیم دانه جدا شوند. پس از جداسازی بسته بندی شده و وارد بازار می شوند.

برنج سرلاشه قیمت ارزانتری نسبت به برنج سالم دارند. این برنج هنگام پخت قد می کشند (ری می کنند). به همین دلیل مورد استقبال و مصرف خانواده های ایرانی قرار گرفته اند.

برنج سرلاشه از درشت ترین الک رد شده، حاوی دانه های برنج کامل نیز هست. به همین دلیل برای پخت غذا در خانه نیز مناسب است.

علاوه بر پخت برنج سرلاشه به صورت پلو و چلو می توان از ان در غذاهایی مانند آش  یا سوپ برنج و شیر برنج نیز استفاده نمود. شله زرد به عنوان خوشمزه ترین دسر ایرانی را هم میتوان با برنج نیم دانه درست کرد هم با برنج سرلاشه.

 

برنج شیرودی

قیمت برنج سرلاشه ایرانی با کیفیت

قیمت برنج سرلاشه به موارد متعددی بستگی دارد: هرچه میزان ناخالصی (برنج نیم دانه) در آن کمتر باشد و برنج یک دست و خالص باشد قیمت آن بیشتر است.

کیفیت پخت یعنی قد کشیدن و ری کردن و همچنین عطر برنج بعد از پخت تاثیر مستقیم برروی قیمت برنج می گذارد. تفاوت قیمت بین برنج سرلاشه طارم با نوع هاشمی آن زیاد نیست.

اغلب تفاوت آن ها در عطر و پخت است. عطر برنج طارم از برنج هاشمی بیشتر بوده اما از نظر پخت از آن ضعیف تر است و نکته مهم تر اینکه برنج طارم اغلب ناخالصی دارد.

 

برنج سرلاشه به چه برنجی گفته می شود؟

این مطلب چه اندازه برایتان مفید بوده است؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رأی: 0

منتظر اولین رای شما هستیم 👋

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *